Falowniki Schneider Electric z serii Altivar, takie jak Altivar 11, 12, 31, 312 czy 320, wyposażone są w system diagnostyczny sygnalizujący różne kody błędów. Poniżej przedstawiam najczęściej występujące kody błędów dla tych modeli oraz ich możliwe przyczyny i zalecane działania.
Typowe kody błędów w falownikach Schneider Electric Altivar
1. OCF (Overcurrent Fault): Przekroczenie prądu. Możliwe przyczyny:
- Zbyt krótka rampa przyspieszania.
- Zbyt duże obciążenie lub inercja.
- Blokada mechaniczna.
Działania: Sprawdź ustawienia rampy, parametry silnika i obciążenia, oraz stan mechaniczny układu.
2. SCF (Short Circuit Fault): Zwarcie na wyjściu falownika. Możliwe przyczyny:
- Zwarcie międzyfazowe po stronie silnika.
- Uszkodzona izolacja przewodów lub silnika.
Działania: Sprawdź przewody zasilające silnik oraz izolację stojana.
3. InF (Internal Fault): Błąd wewnętrzny. Możliwe przyczyny:
- Zakłócenia elektromagnetyczne.
- Utrata wewnętrznego połączenia.
Działania: Sprawdź otoczenie pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej i ewentualnie zmień miejsce instalacji falownika.
4. CFF (Configuration Fault): Błąd konfiguracji. Możliwe przyczyny:
- Niewłaściwe ustawienia parametrów.
Działania: Przywróć ustawienia fabryczne lub załaduj odpowiednią konfigurację.
5. OHF (Overheating Fault): Przegrzanie falownika. Możliwe przyczyny:
- Nadmierne obciążenie silnika.
- Niewystarczająca wentylacja falownika.
Działania: Sprawdź obciążenie silnika, zapewnij odpowiednią wentylację i poczekaj na schłodzenie urządzenia przed ponownym uruchomieniem.
6. OLF (Overload Fault): Przeciążenie silnika. Możliwe przyczyny:
- Niewłaściwe ustawienie zabezpieczenia termicznego silnika.
- Nadmierne obciążenie silnika.
Działania: Sprawdź ustawienia zabezpieczenia termicznego i obciążenie silnika. Poczekaj na schłodzenie przed ponownym uruchomieniem.
7. OSF (Overvoltage Fault): Przekroczenie napięcia. Możliwe przyczyny:
- Zbyt wysokie napięcie zasilania.
Działania: Sprawdź napięcie zasilania i upewnij się, że mieści się w dopuszczalnych granicach.
8. ObF (Overvoltage during Braking Fault): Przekroczenie napięcia podczas hamowania. Możliwe przyczyny:
- Ciężkie warunki hamowania.
Działania: Wydłuż czas hamowania, dodaj rezystor hamujący i aktywuj funkcję hamowania dynamicznego, jeśli jest kompatybilna z aplikacją.
9. PHF (Phase Fault): Uszkodzenie zasilania. Możliwe przyczyny:
- Brak jednej z faz zasilania.
Działania: Sprawdź podłączenie zasilania, bezpieczniki oraz zrównoważenie obciążenia.
10. USF (Undervoltage Fault): Zbyt niskie napięcie zasilania. Możliwe przyczyny:
- Spadek napięcia w sieci zasilającej.
Działania: Sprawdź napięcie zasilania i jego stabilność.
11. SLF1 (Serial Link Fault 1): Błąd komunikacji Modbus. Możliwe przyczyny:
- Przerwanie komunikacji na magistrali Modbus.
Działania: Sprawdź połączenia komunikacyjne i czas oczekiwania.
- SLF2 (Serial Link Fault 2): Błąd komunikacji na drugiej magistrali, np. CANopen. Możliwe przyczyny:
- Problemy z okablowaniem, konfiguracją sieci lub zakłócenia elektromagnetyczne.
Działania: Sprawdź parametry magistrali, przewody i poprawność adresacji urządzeń.
- EEF (EEPROM Fault): Błąd pamięci EEPROM. Możliwe przyczyny
- Uszkodzenie pamięci nieulotnej falownika.
Działania: Przywróć ustawienia fabryczne. Jeśli problem nadal występuje, konieczna może być wymiana falownika.
- BrF (Brake Fault): Błąd obwodu hamowania. Możliwe przyczyny:
- Uszkodzony rezystor hamujący lub nieprawidłowa instalacja.
Działania: Sprawdź rezystor hamujący i podłączenia. Jeśli problem nadal występuje, wymień uszkodzone komponenty.
- tnF (Auto-tuning Fault): Błąd autotuningu silnika. Możliwe przyczyny:
- Niewłaściwe parametry silnika lub brak połączenia z silnikiem.
Działania: Sprawdź dane silnika wprowadzone do falownika i jego podłączenie.
- COF (Configuration Overload Fault): Przeciążenie wynikające z błędnych ustawień konfiguracji. Możliwe przyczyny:
- Nieprawidłowe wartości parametrów obciążenia lub konfiguracji układu.
Działania: Skoryguj ustawienia falownika zgodnie z dokumentacją techniczną.
- LFF (Loss of Field Fault): Utrata sygnału sprzężenia zwrotnego (np. enkodera). Możliwe przyczyny:
- Uszkodzony enkoder, przewody lub błędne ustawienia.
Działania: Sprawdź sygnały z czujników i poprawność połączeń.
- CPF (Control Process Fault): Błąd procesu sterowania. Możliwe przyczyny:
- Zakłócenia w systemie sterowania lub uszkodzenie obwodów sterujących.
Działania: Zresetuj falownik i sprawdź zasilanie oraz obwody sterowania.
- HLF (High Load Fault): Przeciążenie mechaniczne lub elektryczne. Możliwe przyczyny:
- Zbyt duże obciążenie lub blokada mechaniczna.
Działania: Sprawdź stan mechaniczny układu oraz parametry pracy falownika.
- APF (Application Fault): Błąd aplikacyjny (np. konflikt parametrów). Możliwe przyczyny:
- Nieprawidłowa konfiguracja aplikacji.
Działania: Skoryguj ustawienia parametrów aplikacyjnych zgodnie z dokumentacją.
Twój falownik Schneider Electric Altivar wymaga naprawy?
Skontaktuj się z nami telefonicznie +48 793 673 758, a jeśli wolisz zlecić naprawę falownika online, wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu PDP jest wiodącym dostawcą usług naprawy falowników dla przemysłu. Naprawiamy wiele różnych komponentów maszyn różnych marek i modeli. Zapewniamy szybki czas realizacji. Większość napraw trafia z powrotem w Twoje ręce w ciągu 7-15 dni, a nasza usługa w trybie pilnym zazwyczaj jest realizowana w ciągu zaledwie 3-5 dni.
FAQ: Kody błędów w falownikach Schneider Electric Altivar
Najczęstsze kody błędów w falownikach Altivar to:
– OCF (Overcurrent Fault) – przekroczenie prądu.
– OHF (Overheating Fault) – przegrzanie falownika.
– SCF (Short Circuit Fault) – zwarcie na wyjściu falownika.
– CFF (Configuration Fault) – błąd konfiguracji parametrów.
– PHF (Phase Fault) – brak jednej z faz zasilania.
Kod OCF wskazuje na przekroczenie prądu w obwodzie. Może być spowodowany zbyt krótką rampą przyspieszania, przeciążeniem silnika lub blokadą mechaniczną. Rozwiązanie obejmuje wydłużenie rampy lub sprawdzenie mechaniki układu.
Błąd OHF oznacza przegrzanie falownika. Przyczyny to:
– Niedostateczna wentylacja.
– Nadmierne obciążenie silnika.
Aby rozwiązać problem, należy zapewnić odpowiednie chłodzenie i sprawdzić parametry pracy silnika.
Kod SCF oznacza zwarcie na wyjściu falownika. Należy:
– Odłączyć silnik i sprawdzić czy błąd nadal występuje. Jesli błąd występuje z odłączonym silnikiem to znaczy, że uszkodzeniu uległ falownik.
– Sprawdzić izolację kabli silnika.
– Upewnić się, że nie doszło do zwarcia międzyfazowego.
– W razie potrzeby wymienić uszkodzone komponenty.
Błąd CFF pojawia się, gdy konfiguracja falownika jest nieprawidłowa. Aby go naprawić, należy przywrócić ustawienia fabryczne lub ponownie wprowadzić parametry zgodnie z dokumentacją techniczną.
Kod PHF oznacza brak jednej z faz zasilania. Może to być spowodowane:
– Przerwaniem przewodu zasilającego.
– Problematycznym działaniem bezpieczników.
Rozwiązanie: Sprawdź instalację elektryczną i zmierz napięcie zasilania.
Kod EEF wskazuje na błąd pamięci EEPROM. Możliwe rozwiązania:
– Przywrócenie ustawień fabrycznych falownika.
– Jeśli problem nie ustąpi, może być konieczna naprawa lub wymiana urządzenia.
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów:
– Regularnie kontroluj stan techniczny instalacji.
– Upewnij się, że parametry falownika są odpowiednio skonfigurowane.
– Zapewnij odpowiednią wentylację i chłodzenie.
Niektóre błędy, takie jak niewłaściwa konfiguracja (CFF) czy przegrzanie (OHF), można naprawić samodzielnie, stosując się do zaleceń z dokumentacji technicznej. W przypadku bardziej skomplikowanych problemów, takich jak zwarcie (SCF), zaleca się skontaktowanie się z serwisem.
Naprawą falowników Schneider Electric Altivar zajmuje się m.in. nasza firma. Specjalizujemy się w diagnostyce i naprawie urządzeń przemysłowych, w tym falowników Altivar. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać pomoc!